Alla inlägg under november 2007

Av sanna nylander - 30 november 2007 15:26

utgång ikväll =) robban fyller 18 i natt, congratulations my friend =)

blir förfest hemma hos roban med en massa folk, och sedan krogen.

sitter och väntar på joel nu hos mia.

 pernilla har gjort mig så fin i håret =)


går jätte bra på praktiken, är skit kul.

Av sanna nylander - 19 november 2007 17:38

har inte hunnit skrva något på sista tiden, har haft såå himla mycket för mig. (ovanligt?)


har börjat på min nya praktik plats och där är det hur roligt och lärorikt som helst. har massor av kunder och allt är så roligt.


jag har hunnit fylla 18 år, i fredags =) och då klarade jag även teoriprovet till körkortet. så underbart att ha det gjort, på torsdag blir det halkbana =)

har även uppkörningen inbokad men säger inte när ;)


det blir mer och mer färdigt i huset och det blir gryymt fint. trivs så bra nu när det börjar likna nått hemma.


i fredags så var jag ut med alla mina nära och kära =)

det var jag, joel, mia, matte, elin, richie, emilia, isabelle, oskar, jögge, maria, johan, jonas, amanda och robban.

vi käkade på biteline och förfestade där.

sedan så gick vi alla ut utom elin, richie, emilia, oskar och isabelle.

vi hamnade på bk och stannade där hela kvällen. det var såå himla roligt!

massor av gamla kompisar och så himla bra stämning. jögge bjöd mig på tusentals roliga drinkar och jag mådde så gött.


jag och joel fick skjuts hem på natten och sedan sov vi gott, men endast i 5 timmar för nio var vi tvungen att kliva upp =p

städade och grejade hela dagen och på kvällen kom min släkt.

jag bjöd på porterstek med potatisgratäng och tillbehör. och sedan bjöd jag på kladdkaka, ananaspaj och kolatårta.. mums!


igår så var vi ut på ikea, jag och joel, och kikade. sedan på kvällen så kom joel's släkt och då bjöd jag på samma mat =)


har varit en underbar helg och jag är så glad över alla mina fina presenter och för att min familj och alla mina kära vänner varit med mig!


här kommer en present lista:


svart, lång peak jacka.

glas, prydnands kulor.

stålhjärta med ljushållare.

halsband med spegelhänge från pilgrim.

diamantörhängen från pilgrim.

doftljus.

guldring.

guld örhängen.

nya ipod nano.

silvrig, stor kandelaber.

brödkavel. *haha*

presentkort på ikea för totalt 1100 kr.

stor ljuslykta med vindspel.

fin ljuslykta i olika färger.

böjbara skärbrädor.

massor av pengar.

rosor och en gullig blomma.


cya!

Av sanna nylander - 13 november 2007 08:23

sitter på skolan nu, vi ska ha nationella prov i Svenska B klockan nio. pirrigt!

igår började praktiken som ska hålla på i fem veckor. det kändes jätte bra på min praktikplats.

i helgen höll vi på med huset. nu är taket, spotlightsen och fondväggen klar. idag ska vi sätta upp "chiffer"väggen som kommer vara vit med grå fog, blir grymt. nu är det bara tre dagar kvar tills jag fyller år.

det blir antagligen så att vi ska gå på oléarys och käka och bowla och förfesta där. sedan blir det krogen =) längtar så himla mycket! även att jag har teoriprov på morgonen.

känner att det kommer att bli en kanon vecka!

Av sanna nylander - 9 november 2007 12:46

redovisning idag, gick rätt bra =)

haft samtal med rektorn och nu sitter vi på sista lektionen av små företagande. på måndag börjar vår praktik som håller på i fem veckor, ska bli så underbart!

ska försöka hinna på körskolan och göra repetitionsuppgifterna innan joel hämtar mig. ska göra iordning allt nu.

Av sanna nylander - 8 november 2007 10:31

nu är 6 av våra 9 spotlights uppe. spotlightsen är i borstat stål och taket blir i vitek som man ser träet igenom. blir så himla fint!

har nyss redovisat på svenska nationella, guud så jobbigt men guud så skönt att ha det gjort. bifogar mitt tal nedanför inlägget. måste skriva klart redovisnings uppgiften tills imorgon också. idag så ska vi, förhoppningsvis, färga håret. ska bli sååå skönt. är inge vidare mat till lunch idag så det blir fil för min del. ikväll ska jag hem till maria och jögge och gratta maria som fyller år.

imorgon är det helg, jag längtar =)

 här nedan kommer mitt tal.



Drömmar och visioner. 



Det var en gång en stor man som, för hela världen, berättade om sina drömmar om ett fritt land. Drömmar är drivmedlet för oss människor att växa som personer och individer. De driver oss framåt i livet och ger meningsfullhet. Jag har läst talet ”Jag har en dröm” av Martin Luther King och boken ”Alkemisten” av Paulo Coelho.

 

Martin Luther Kings tal handlar om hans drömmar om en rättvis värld utan rasism, där alla människor är lika värda oavsett hudfärg. Jag tycker att hans tal är väldigt modigt och bra. Det var en väldigt stark och god handling han genomförde när han skrev och framförde sitt tal. Det var en stor gärning som ledde till en vändning i historien.

Paulo Coelhos bok handlar om en herdepojke som heter Santiago som kommer från Andalusien. Han följer sin dröm om att hitta en av världens dyrbaraste skatter, som enligt drömmen ska finnas i pyramiderna i Egypten. Jag tycker att det är viktigt att man följer sina drömmar och försöker förverkliga dem. Man kan i princip åstadkomma vad som helst här i livet, bara man har viljan.

Just därför har jag valt King’s tal och boken ”Alkemisten”.

Jag har valt Martin Luther King’s tal för att jag tycker att det var en väldigt god gärning och han följde sina drömmar och berättade dem för hela världen.

Jag valde ”Alkemisten” för att det är en visdoms bok som berättar om olika drömmar och den berättar att man kan söka alla världens skatter men i själva verket kanske den finns framför fötterna på en. Den berättar också att det ändå är viktigt att man lever och har drömmar, för det är en stor del av livet

Jag har, under tiden, i mitt liv haft mängder av olika drömmar. När jag var liten hade jag drömmar om att t ex få åka på Disney Land och att få en kanin. I mina tonår så har jag haft drömmar om att t ex få komma in på frisör linjen. Många av mina drömmar har förverkligats, men många har också fått vänta. Drömmar kommer och går. Jag tycker att huvudsaken är att man har drömmar och visioner, för annars tror jag att vi skulle få ett ganska tråkigt liv.

Jag har några drömmar som jag tänkte berätta om. Jag har haft ganska tur i mitt liv och jag har hunnit med mycket. Jag har hunnit med att testa på olika jobb. Jag har hunnit bo i två olika lägenheter och nu i hus. Jag är snart klar med mitt körkort och det är inte långt kvar på min utbildning. Två av mina drömmar är att jag vill gå en utbildning hos Toni&guy och att jag vill gå make-up artist utbildning. Jag tror inte att jag kommer att fullborda drömmen om en utbildning på Toni&guy, men jag vet att jag kommer att fullborda min dröm om make-up artist utbildningen. En annan dröm som jag kommer att kämpa för att fullborda är att jag vill bli färgtekniker för Loréal. Jag har drömmar och visioner om att göra om i huset. Jag har drömmar om att reda utomlands. Jag vill bygga upp mitt liv och min framtid från grund och botten. Vi har alla olika drömmar och fantasier. Jag är glad över att jag har och har haft så många möjligheter i mitt liv. Många av oss borde uppskatta gåvan och chansen vi fått till att ett bra liv. Många slänger bara bort sina liv. Vi ska vara glada över att vi har ett så bra samhälle att leva i, om man jämför med alla u-länder. De människorna har knappt någon chans till att leva ett bra liv och ha drömmar och visioner. De är i en ständig kamp för att endast överleva.

 

I slutändan är det enda viktiga att man mår bra och att man lever sitt liv. Att man har hälsan i behåll, sin familj och att man har någon form av drömmar och önskningar. Vi måste vara rädd om varandra och behandla alla med respekt. Vi lever bara en gång och just därför är det så viktigt att vi tar vara på den tiden och lever det fullt ut.

 

”Det är möjligheten att förverkliga en dröm som gör livet spännande” Källa: Alkemisten av Paulo Coelho.

  

Av Sanna Nylander

 

Källor:


 Martin Luther King. En självbiografi.

2000 (amerikansk originalutgåva 1998)

Red. Av: Clayborne Carson. Översättning: Anna-Karin Naylor. Örebro:Libris.


 Coelho, Paulo, 2002 (brasiliansk originalutgåva 1988): Alkemisten.

Översättning: Örjan Sjögren. Uppsala: Bazar.


Av sanna nylander - 7 november 2007 12:41

idag så kom jag lite senare till skolan för jag fick en akut tid på vårdcentralen för min urinvägsinfektion, så trött på det nu så. är väll typ 15;de gången nu på två år. fick ännu ett nytt recept på penicilin.

sedan höll vi på med "make-over" projektet på lektionen och lunchrasten. jag åt min kina mat (med scampi, mums!) och tjejerna åt subway =)

nu är vi på små företagande lektionen. hoppas vi får sluta tidigare. tänkte hinna med att göra repetitionsuppgifterna på körskolan innan jag har körlektionen. ikväll kommer jögge hem till oss och hjälper till och drar lite el =) känns bra att det händer något. förhoppningsvis är det klart tills jag fyller år nästa vecka.

Av sanna nylander - 6 november 2007 15:29

nu är jag klar med alla faser. är bara repitionsuppgifterna och slutprovet kvar. såå skönt!

Av sanna nylander - 5 november 2007 10:38

har inte hunnit uppdatera bloggen nu på länge, har haft fullt upp hela lovet.

jag jobbade måndag och tisdag på lovet. sedan så var jag och hälsade på amanda och hennes familj en sväng på onsdan. jag körde ganska mycket på körskolan på lovet, fyra dagar. sedan renoverade vi och köpte grejer till huset. nu är hallen näästan klar. blir förhoppningsvis klart ikväll. jag har hunnit blivit ovänner med förre husägaren för att han beter sig väldigt illa och vi känner oss lurade, men det kommer förhoppningsvis lösa sig. jag var på party lite-visning och köpte lite goda doft ljus. har varit ett relativt lugnt lov men vi har hunnit med en hel del.

nu sitter jag på skolan, vi har röda korset här som håller i en kurs i livräddning.

på eftermiddan är det svenska, vi skriver en redovisning till nationella som vi har på torsdag. förhoppningsvis får vi gå hem och jobba på eftermiddan så kan jag passa på att göra klar några faser på körskolan. visste inte att man måste klara alla faser 3 gånger innan teorin, så det blev lite panik. är ju ändå bara 1 ½ vecka kvar till teoriprovet.

sedan ska jag köra en dubbel lektion på eftermiddan klockan fyra.

ska hem ikväll och greja, också kommer förre husägaren.

i veckan så blir det ganska stressigt. jag ska hinna färga min botten och boka tid hos marielle så jag kan få göra mina ögonbryn innan min födelsedag den 16/11. på torsdag så fyller maria år så då ska vi dit =) ska hinna göra en massa faser och köra på körskolan. ska jobba imorgon efter gympa lektionen. phewf!

här nedan kommer lite bilder från hallen, om ni vill se mer bilder från hela huset så får ni kolla in min bilddagbok snylander.bilddagboken.se.

ursäkta röran, renovering pågår!

Ovido - Quiz & Flashcards